ایرج افشار رفت، «اللهیار صالح» آمد

فرهنگ > ادبیات  - ایران‌شناس برجسته چهارشنبه 18 اسفندماه درگذشت و آن قدر نماند که چاپ آخرین کتابش را ببیند.

به گزارش خبرآنلاین، مرحوم افشار حتی نماند دکترای افتخاری که قرار بود در ماه سپتامبر 2011 در رشته‌ تاریخ از دانشگاه اسکاتلند دریافت کند، بگیرد.

 


ایرج افشار در طول سال‌ها فعالیتش کتاب‌های زیادی را تصحیح کرده است. کتاب «خاطرات اللهیار صالح» یکی از آن‌ها است که روز چهارشنبه از سوی انتشارات سخن منتشر شده است.


این کتاب درباره‌ صالح آرانی معروف به اللهیار صالح یکی از فعالان سیاسی ایران است که در سال 1275 در آران و بیدگل به دنیا آمد و در سال 1360 درگذشت.


او که از فعالان سیاسی مشهور ایران در دهه 30 بود، در دولت‌های مختلف از کابینه احمد قوام گرفته تا علی سهیلی و ساعد مراغه‌ای و ابراهیم حکیمی و سر آخر در کابینه دکتر محمد مصدق به عنوان وزیر در پست‌های مختلف فعالیت داشت.


اللهیار صالح بعدها فعالیت سیاسی خود را در جبهه ملی دوم ادامه داد و نقشی موثر در ملی کردن صنعت نفت ایران ایفا کرد و در دوره مبارزات دکتر مصدق همپای او برای این هدف ملی تلاش کرد، اما پس از کودتای 28 مرداد و با وجود درخواست زاهدی به ادامه کار در دولت، از سمت خود استعفا کرد.


کتاب 800 صفحه‌ای «خاطرات اللهیار صالح» دربرگیرنده جریانات مربوط به ملی شدن صنعت نفت است و ناگفته‌هایی از تاریخ معاصر ایران به ویژه سال‌های قبل و بعد از کودتای 28 مرداد را شامل می‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا